Pathfinder clubs - ΔΡΑΜΑ: ΗΔΩΝΙΔΑ ΓΗ
 evolving to achieve perfection

Pathfinder clubs  My Clubs   Login Κατηγορία: Κουλτούρα και Κοινωνία » Ιστορία - Παράδοση
idonida_gi
ΔΡΑΜΑ: ΗΔΩΝΙΔΑ ΓΗ (επισκέπτης)

"ΔΡΑΜΑ: ΗΔΩΝΙΔΑ ΓΗ" home
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΡΙΗΓΗΤΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΔΡΑΜΑΣ
-----------------------
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΔΡΑΜΑΣ
"ΤΟ ΠΑΓΓΑΙΟ" του ΤΗΛΕΜΑΧΟΥ ΤΣΕΛΕΠΙΔΗ
ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
-----------------------
|| ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
|| Βιβλίο Επισκεπτών
|| Μας ρωτάτε...σας απαντάμε
|| ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ ΠΕΡΙΗΓΗΤΙΚΗΣ ΛΕΣΧΗΣ
|| Ημερολόγιο
|| Links
|| Ψηφοφορίες
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ
-----------------------
ΟΙ ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ
----
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ
Άγγου Θεολόγης
Αθανασιάδης Θεόφιλος
Αναγνωστόπουλος Διονύσης
Αναστασιάδης Κων/νος
Αντωνιάδης Γεώργιος
Αραμπατζής Αλέξανδρος
Αραμπατζής Παναγιώτης
Ατακτίδου Μαρία
Άτσαλος Βασίλης
Βασιλείου Ευάγγελος
Βαβούσκος Κώστας
Βαγενάς Αχιλλέας
Βαγενάς Νάσος
Βακαλοπούλου Ηρώ
Βαφειάδης Πάνος
Βελένης Γεώργιος-αρχαιολόγος
Βιδάκης Κώστας
Βλαχοπούλου Όλγα
Βουλτσιάδης Γιώργος
Γαϊτάνος Πέτρος τραγουδιστής
Γιαρήμπαπα Βασιλική
Γεωργιάδης Νικόλαος
Δεπούντη Γκράτσια
Δεϊρμεντζόγλου Ιωάννης
Δημητράδης Δημήτρης
Δημητρίου Χρήστος
Δρακόπουλος Κώστας
Ζερζελίδης Γιώργος
Ζηλφουκαρίδου-Παρασκευοπούλου Κατερίνα
Θεοδωρίδου Τάντα
Θεοχάρη Μιμή
Ιωαννίδης Κώστας
Ιωαννίδης Κώστας Θ.
Καβάκας Ανανίας
Καϊκουνίδης Μιχάλης
Καμπαδάκης Κυριάκος
Καμπερίδης Δημήτρης
Καπετανέας Βασίλης
Καράογλου Χαράλαμπος
Καραβά Κανή
Καρατεπελής Σταύρος
Καρσανίδης Ευάγγελος
Κασαπίδης Γιώργος
Κελεσίδου Άννα
Κερεστεντζής Κωνσταντίνος
Κοτσίδου Λαμπρινή
Κουγουμτζής Άγγελος
Κουγιουμτζής Παύλος
Κουζούλης Στάθης
Κουλαξίζη-Παπαδοπούλου Ντιάνα
Κρανιδιώτη Ευαγγελία
Κυράτσος Διονύσιος
Κυριακίδης Αναστάσιος
Κυριακίδης Ιωάννης Σ.
Κωνσταντινίδης Ησαϊας
Κωνσταντινίδης Νίκος
Κωνσταντινίδου Νόρα
Λίτος Ανδρέας
Λουλοπούλου Χρυσούλα
Λυπουρλής Δημήτριος
Μανθόπουλος Δημήτριος
Μακεδών Πέτρος
Μαρινόπουλος Βαγγέλης
Μαρκίδης Χρήστος
Μαρκοπούλου Αναστασία
Μαρνέρος Αργύρης
Μερκενίδου Ελένη
Μητροπολίτης Δράμας Φίλιππος
Μόνιος Ιωάννης
Μοσχοφίδης Νικόλαος
Μουμτζάκης Αναστάσιος
Μπανά Εύη
Νάνος Γιάννης, ζωγράφος
Νικολαΐδου Αγγελική
Νίκου Γιάννης
Νόλλας Δημήτρης
Νυμφόπουλος Κώστας
Νυμφόπουλος Μιλτιάδης
Ξεπουλιάς Πάρις
Παυλίδης Γεώργιος
Παπαδόπουλος Δημήτρης
Παπαδόπουλος Μιχάλης
Παπαδόπουλος Σάββας
Παπάζογλου Χρήστος
Παπανικολάου Ρούλα
Παρασίδης Βασίλειος
Παρχαρίδου Μάγδα
Πατρικαλάκης Φαίδων
Πασβάντης Κώστας
Πασχαλίδης Βασίλειος
Πασχαλίδης Δημήτριος
Πατρασκίδης Τριαντάφυλλος
Πελαγίδου Νίκη
Πεντζίκης Γρηγόριος
Πέντσας Χρήστος
Πολυμένης Θανάσης
Πουταχίδου Σεμίραμις
Σαμαρτζίδου Ανθή
Σαρακασίδης Ηλίας-γλύπτης
Σέκερης Δημήτριος
Στεφανίδης Γεώργιος
Σταγγίδης Διαμαντής
Στόγιας Ιωάννης
Στολίγκας Κώστας
Στυλιανίδου-Χαρίσκου Ευγενία
Σύρπος Χρήστος
Τερζίδης Ιορδάνης
Τζουβέλης Σπύρος
Τουντουλίδης Χαράλαμπος
Τουρλιούμης Βασίλειος
Τσακαλίδης Κωστίκας
Τσαμπάζης Νίκος
Τσακίρη - Καραμιχάλη Καίτη
Τσελεπίδης Τηλέμαχος
Τσετίνης Μπάμπης-τραγουδιστής
Τσεχερίδης Δημήτριος
Τσιαμπούσης Βασίλης
Τσιαμπούση Καίτη
Τσιανικλίδης Δημήτριος
Φιλανθίδης Γεώργιος
Χαρπαντίδης Κοσμάς
Χατζηβασιλείου Ευάνθης
Χατζηθεοδωρίδης Βασίλης
Χατζηθεοδωρίδης Θεοφύλακτος
Χατζόπουλος Γεώργιος
Χαρσούλης Κώστας
ΤΑ ΤΕΥΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ
* ΤΕΥΧΟΣ 1ο *
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 2ο *
-ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΜΑΣ
-ΤΑ ΠΟΛΥΤΙΜΑ ΔΑΣΗ ΜΑΣ
-ΤΟ ΦΑΛΑΚΡΟ ΟΡΟΣ
-ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΠΟΙΗΣΗΣ ΔΡΑΜΙΝΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ
-Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ, Η ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΣ ΚΙ ΕΜΕΙΣ
-ΟΙ ΟΔΟΙ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ Α΄ ΜΕΡΟΣ
-ΤΙ ΕΙΠΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ "ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ"
-ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ
-ΔΡΑΜΙΝΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΓΕΥΣΕΙΣ
-Η ΔΡΑΜΑ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
-ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΠΑΡΑΝΕΣΤΙΟΥ
-ΤΟ ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ ΜΑΣ:Ο ΠΟΙΗΤΗΣ ΠΙΝΔΑΡΟΣ
-ΙΣΤΟΡΙΑ/ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ Ν.ΔΡΑΜΑΣ/ΚΑΒΑΛΑΣ
-ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΕΙΚΟΣΙΦΟΙΝΙΣΣΑ
-ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
-ΕΝΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΧΡΟΝΙΚΟ
-ΧΙΟΝΟΔΡΟΜΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΦΑΚΑΚΡΟΥ
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 3ο *
-ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΠΑΡΑΝΕΣΤΙΟΥ
-ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΜΑΣ
-ΓΙΑΤΙ ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑ
-ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΝΤΙΑΚΗ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ:Η ΧΑΜΑΙΛΕΤΕ
-ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΠΟΙΗΣΗΣ ΔΡΑΜΙΝΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ
-ΟΙ ΟΔΟΙ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ Β΄ ΜΕΡΟΣ
-ΤΙ ΕΙΠΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ "ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ"
-ΤΟ ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ ΜΑΣ: ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΙΑ ΜΑΣ
-ΠΑΡΑΝΕΣΤΙΑ ΓΗ
ΕΝΩΜΕΝΗ ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ
-ΔΡΑΜΙΝΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΓΕΥΣΕΙΣ
-Η ΔΡΑΜΑ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
-ΓΙΟΡΤΗ ΤΩΝ ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΩΝ:Ο ΑΓ.ΒΑΛΕΝΤΙΝΟΣ ΤΩΝ ΚΑΘΟΛΟΚΩΝ Κ Ο Θ.ΒΟΡΕΑΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΩΝ
-ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΔΡΑΜΑ
-ΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ
-ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΑΝΔΡΕΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ:ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
-ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
-ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
-ΥΔΡΟΛΟΓΙΚΑ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 4ο *
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 5ο *
-ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΜΑΣ
-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΔΡΑΜΑΣ
-ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΠΟΙΗΣΗΣ ΔΡΑΜΙΝΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ
-ΤΟ ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ ΜΑΣ:ΕΘΝΙΚΗ ΜΝΗΜΗ
-ΔΡΑΜΙΝΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΓΕΥΣΕΙΣ
-ΟΙ ΟΔΟΙ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ: Β' ΜΕΡΟΣ
-ΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ
-Η ΑΜΠΕΛΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ/ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΑ
-Η ΔΡΑΜΑ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
-ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΔΡΑΜΑ
-ΤΑ ΙΔΑΝΙΚΑ ΤΗΣ ΦΥΛΗΣ ΜΑΣ
-ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
-ΔΗΜΟΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΣΕΡΡΩΝ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΔΡΑΜΑΣ;
-ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΡΑΜΙΝΑ ΗΘΗ Κ ΕΘΙΜΑ
-ΕΠΑΡΧΕΙΟ Κ.ΝΕΥΡΟΚΟΠΙΟΥ
-ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟ Κ.ΝΕΥΡΟΚΟΠΙΟΥ
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 6ο *
-ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟ Κ.ΝΕΥΡΟΚΟΠΙΟΥ
-ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΜΑΣ
-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΔΡΑΜΑΣ
-ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΔΡΑΜΑΣ ΜΕΡΟΣ Β΄
-ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΠΟΙΗΣΗΣ ΔΡΑΜΙΝΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ
-ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΠΟΛΥΒΙΟΣ ΚΥΝΙΑΖΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε
-ΟΙ ΟΔΟΙ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ:Γ' ΜΕΡΟΣ
-ΤΟ ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ ΜΑΣ:ΤΟ ΑΓΑΛΜΑ
-ΔΡΑΜΙΝΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΓΕΥΣΕΙΣ
-Η ΑΜΠΕΛΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ/ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΑ Γ.ΜΑΝΩΛΕΣΑΚΗ
-ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΟ ΝΟΜΟ ΔΡΑΜΑΣ
-ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΤΗΣ ΛΕΣΧΗΣ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ
-Η ΔΡΑΜΑ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
-ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΔΡΑΜΑ
-ΤΑ ΙΔΑΝΙΚΑ ΤΗΣ ΦΥΛΗΣ ΜΑΣ Β' ΜΕΡΟΣ
-ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
-ΤΑ ΒΟΥΝΑ ΣΤΑ ΛΕΚΑΝΟΠΕΔΙΑ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ
-ΕΡΕΥΝΑ: ΤΟ ΑΛΟΓΟ ΚΑΙ Η ΔΡΑΜΑ
-ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ
-ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΡΑΜΙΝΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ:ΣΤΑΘΗΣ ΚΟΥΖΟΥΛΗΣ
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 7ο *
-ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟ Κ.ΝΕΥΡΟΚΟΠΙΟΥ
-ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΜΑΣ
-ΓΕΩΦΥΣΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΣΤΟΝ ΚΑΜΠΟ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ Κ ΤΟ ΣΠΗΛΑΙΟ ΑΛΙΣΤΡΑΤΗΣ
-ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΔΡΑΜΑΣ ΜΕΡΟΣ Γ΄
-ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΠΟΙΗΣΗΣ ΔΡΑΜΙΝΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ
-ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΚΤΕΛ ΝΟΜΟΥ ΔΡΑΜΑΣ
-ΤΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΚΑΘΕ ΔΡΑΜΙΝΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΟΥ
-ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΗΤΕΡΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΤΣΑΝΗΣ
-ΤΟ ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ ΜΑΣ: ΜΙΑ ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΡΟΝΗΜΑΤΟΣ
-ΔΡΑΜΙΝΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΓΕΥΣΕΙΣ
-ΛΙΜΝΕΣ ΚΑΙ ΠΟΤΑΜΙΑ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ: ΠΡΑΣΙΑΔΑ ΛΙΜΝΗ ΜΕΡΟΣ Α'
-Η ΑΜΠΕΛΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ/ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΑ Ν. ΛΑΖΑΡΙΔΗ
-Η ΔΡΑΜΑ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
-ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ
-ΤΑ ΙΔΑΝΙΚΑ ΤΗΣ ΦΥΛΗΣ ΜΑΣ Γ' ΜΕΡΟΣ
-ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
-ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΔΙΟΡΘΩΤΙΚΕΣΑΛΛΑΓΕΣ;
-ΕΡΕΥΝΑ: ΤΟ ΑΛΟΓΟ ΚΑΙ Η ΔΡΑΜΑ, Β' ΜΕΡΟΣ
-ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟ Κ.ΝΕΥΡΟΚΟΠΙΟΥ
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 8ο *
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 9ο *
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 10ο *
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 11ο *
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 12ο *
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 13ο *
-ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΜΑΣ
-ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΔΡΑΜΑΣ:ΔΗΜΟΣ Κ.ΝΕΥΡΟΚΟΠΙΟΥ
-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟ ΦΑΡΑΓΓΙ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ ΑΓΓΙΤΗ
-Η ΔΡΑΜΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ
-ΜΟΥΣΙΚΗ ΒΡΑΔΙΑ ΤΗΣ ΛΕΣΧΗΣ
-ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΠΟΙΗΣΗΣ ΔΡΑΜΙΝΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ
-ΔΡΑΜΙΝΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΓΕΥΣΕΙΣ
-ΟΡΕΙΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΑ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ
-ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ:ΔΗΜΟΣ ΝΕΥΡΟΚΟΠΙΟΥ
-ΤΟ ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ ΜΑΣ:ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ...ο ανίατος ασθενής
-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ:ΚΤΗΜΑ ΤΕΧΝΗ ΟΙΝΟΥ ΜΙΚΡΟΧΩΡΙ
-ΟΝΕΙΡΟΥΠΟΛΗ
-ΙΣΤΟΡΙΑ ΙΔΡΥΣΗΣ ΤΩΝ 12 ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΔΡΑΜΑΣ
-ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ:ΔΗΜΟΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ
-Η ΔΡΑΜΑ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
-ΤΟ ΒΗΜΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΣΙΔΗΡΟΝΕΡΟΥ
-ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΔΡΑΜΑΣ
-ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
-ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ:ΔΗΜΟΣ ΔΡΑΜΑΣ
-ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ
-ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ:ΔΗΜΟΣ ΚΑΛΑΜΠΑΚΙΟΥ
-31ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
-ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΪΣΤΟΡΙΑ
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 14ο *
...........................................................
* ΤΕΥΧΟΣ 15ο *
...........................................................
*ΤΕΥΧΟΣ 16ο*
 
Μέλη του club
Προτείνετε το club σε ένα φίλο
Αναζήτηση
Γίνετε μέλος
 

Αναζητήστε προϊόντα στο BestPrice

 
4.000.000+ προϊόντα!

ΦΥΛΛΟ Νο 2

              ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΕΙΚΟΣΙΦΟΙΝΙΣΣΑ

                        

                                                                                    «Ουδέν πίστεως δυνατώτερον»

                                                                       (Τίποτε δεν είναι πιο δυνατό από την πίστη)

                                                                          Ιωάννης ο Χρυσόστομος 

 

                                                                       Του   Τ.Τσελεπίδη

Τρεις τόποι, κυρίως, μονοπωλούν το ζωηρό ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων που ταξιδεύουν τουριστικά στην Ανατολική Μακεδονία. Η αρχαία πόλη των Φιλίππων,  με το αμφιθεατρικά κτισμένο μεγάλο αρχαίο θέατρό της, η χρυσή πόλη των Μακεδόνων  και των Θρακών. Η Αμφίπολη, η πλούσια αποικία των Αθηναίων,  απέραντη κι ανεξερεύνητη. Και το πανάρχαιο μοναστήρι της Παναγιάς της Εικοσιφοίνισσας, ένα εθνικό και θρησκευτικό φρούριο της Ελλάδας  και της Ορθοδοξίας, που διανύει ζωή πάνω από 1.500 χρόνια.

Τρεις τοποθεσίες και τρεις ιστορικοί σταθμοί. Τρεις οικιστικοί χώροι που αποπνέουν ιδιαίτερο θαυμασμό, ιστορική αίγλη  και συγχρόνως μας κάνουν εθνικά υπερήφανους.

Πολυάνθρωπη η πόλη των Φιλίππων του Μακεδόνα βασιλέα Φίλιππου του Β΄. Ο Απόστολος Παύλος πέρασε στην Ευρώπη και βάπτισε εδώ την πρώτη χριστιανή, τη Λυδία. Η Θασιακή αποικία απλώνεται απλόχωρα στον εύφορο κάμπο της Δράμας και χαμογελά στο κατάντικρυ πυκνόφυτο οροπέδιο του Συμβόλου όρους. Κι ανάμεσα στα βαθύσκια δένδρα, καρφωμένο σένα φαράγγι και στολισμένο από τρεις βουνοκορφές, που η πιο ψηλή του, το Πιλάφ Τεπέ που φτάνει τα1956 μέτρα, βρίσκεται το παλαίφατο μοναστήρι της Παναγίας της Εικοσιφοίνισσας. 

Πρώτος οικιστής του μοναστηριού ο επίσκοπος Φιλίππων Σώζων, το 450 μ.Χ. Λίγο πιο κάτω από τα κτίσματα του Δεσπότη, θάρθει αργότερα το 518 μ.Χ. από τους Αγίους Τόπους ο νεαρός ασκητής της μονής του Τιμίου Προδρόμου Γερμανός και θα κτίση πάνω στο βουνό τη δική του σκήτη. Μυθιστορηματική είναι η πορεία του στη Μακεδονία, ύστερα από υπόδειξη, «καθ΄ ύπνον» της Παναγίας της αχειροποίητης.

Στη Φλωρεντία διασώζεται χειρόγραφη μαρτυρία ότι πάνω στο όρος Emboli μόνασε ο Όσιος Γερμανός με τη συνδρομή των Ελλήνων της περιοχής και με την ευτυχή συνεργασία δύο ευγενών νέων από το Βυζάντιο του Νικολάου και του Νεοφύτου. Τους γνώρισε με δραματικές συνθήκες. Άνθρωποι θεοσεβείς, σοφοί και ταπεινοί, μορφωμένοι διπλωμάτες, με προσωπική εργασία και δικά τους χρήματα ολοκλήρωσαν τα μοναστικά κτίσματα και οργάνωσαν τη μοναστική ζωή πάνω στο Μακέτιο (μακρύ) όρος, όπως λεγόταν τότε το σημερινό Παγγαίο όρος. Οι πληροφορίες μας όμως για τη μοναστική ζωή και το μοναστήρι αρχίζουν μόνο μετά το 1320 μ.Χ.

Το 1472 έρχεται να μονάσει στο βουνό της Ματικίας ο Πατριάρχης της Κων/λεως Διονύσιος, αφού παραιτήθηκε από τον πατριαρχικό του θρόνο. Το μοναστήρι και το Σελμάτιο (φωτεινό) και Βίβλινο βουνό παίρνουν φήμη και αίγλη και γίνεται εδώ τόπος συγκέντρωσης των πλέον κορυφαίων πνευματικών ανθρώπων και εκκλησιαστικών διδασκάλων. Οι δυο αυτοί άνδρες, ο Όσιος Γερμανός και ο Άγιος Διονύσιος θεωρούνται και οι βασικοί κτήτορες της μονής.

Το 1507  η ακτινοβολία και η εθνική προσφορά του μοναστηριού στους ραγιάδες εξόργισε τους Τούρκους. Έρχονται χιλιάδες Τούρκοι ακιντζήδες, έφιπποι εθελοντές πλιατσικολόγοι, οι οποίοι αφού λεηλάτησαν την περιουσία του μοναστηριού κατάσφαξαν και τους 172 μοναχούς. Τους θεώρησαν, είπαν οι Τούρκοι, εμπόδιο στον εξισλαμισμό των γκιαούρηδων μια που οι μοναχοί περιέτρεχαν όλη την περιοχή μέχρι την Ξάνθη τις Σέρρες και προέτρεπαν τους χριστιανούς να μη αλλαξοπιστήσουν.

Ακολουθεί έκτοτε μία δεκαετία ερήμωσης και θανάσιμης σιωπής Τότε με ενέργειες του Πατριαρχείου και με άδεια του σουλτάνου ανασυγκροτείται πάλι το μοναστήρι από δέκα αγιορείτες της μονής Βατοπεδίου. Η Εικοσιφοίνισσα γίνεται πάλι θρησκευτικό και εθνικό κέντρο στο οποίο προσέρχεται ο δεινά δοκιμαζόμενος Ελληνισμός για μόρφωση και για εθνική και θρησκευτική ενδυνάμωση.

            Τη μονή τότε επισκέπτονται και τρεις Πατριάρχες. Ο εθνεγέρτης μάλιστα Γρηγόριος ο Ε΄ παρέμεινε στη μονή  για εννέα μήνες. Αλλά εδώ θα καταφτάσουν αργότερα και αντιστασιακοί, όπως ο Εμμανουήλ Παπάς, ο οποίος εδώ όρκισε  τους οπλίτες του και είχε το ορμητήριό του ο μακεδονομάχος καπετάν Τσιάρας ή Νίκος Νταής.

            Στη μονή λειτούργησε σε μόνιμη βάση Ελληνική Σχολή που ανέβασε το πνευματικό επίπεδο των μοναχών και παράλληλα των κατοίκων της γύρω περιφέρειας. Χίλια τριακόσια βιβλία, από τα οποία τετρακόσια τριάντα χειρόγραφα, αποτελούσαν θησαυρό και  πηγή σοφίας κι ανεκτίμητης ιστορικής κι αρχαιολογικής αξίας. Μια κιβωτός πνευματικής ακτινοβολίας και μοναδικότητας για τους μοναχούς.

            Η μονή εξοπλίζεται, προοδεύει και νέα κτίσματα ανεγείρονται. Αλλά ήρθανε και οι μεγάλες και απρόβλεπτες συμφορές. Ο μεγάλος σεισμός στις 5.5.1829, που κατέστρεψε τη Δράμα και συγκλόνισε τη Μακεδονία μέχρι την Πόλη και το Βουκουρέστι, κατέστησε ετοιμόρροπο το ναό των Εισοδείων της Θεοτόκου.

Το 1854 μεγάλη πυρκαγιά επιφέρει μεγάλες ζημιές και το 1864  μια ξενόφερτη χολέρα αποδεκάτισε τους μοναχούς. Όμως τη μεγαλύτερη ζημιά στην Εικοσιφοίνισσα, την ανεπανόρθωτη ζημιά, την έκαναν οι γείτονές μας Βούλγαροι το 1917. Ο αρχικομιτατζής Πανίτσα ανέβηκε στο μοναστήρι κι αφού ξυλοκόπησε άγρια τους μοναχούς, ύστερα, λεηλάτησε και εξαφάνισε όλους τους πολύτιμους κι ανεκτίμητους θησαυρούς του.

Ένας αγώνας και μια προσπάθεια και ιστορία χιλίων πεντακοσίων χρόνων, μέσα σε τέσσαρες ώρες φορτώθηκε σε δέκα οκτώ μουλάρια και εξαφανίστηκε. Πολύτιμα βιβλία, σπάνια χειρόγραφα, λείψανα αγίων, εικόνες ιστορικές, έγγραφα πολύτιμης ιστορικής αξίας, κειμήλια ανεκτίμητα, χρυσάφι και άργυρος, ιερά σκεύη και άμφια, σταυροί και ιερά ευαγγέλια με επένδυση χρυσού σμάλτου και πολύτιμων λίθων, έκαναν φτερά. Ότι σεβάστηκαν ακόμη και οι αλλόθρησκοι, το πραγματοποίησαν οι χριστιανοί ορθόδοξοι Βούλγαροι.

Όταν στο τέλος του 1918 επέστρεψαν, όσοι μοναχοί επέζησαν των κακουχιών, βρήκαν ένα άδειο και παντέρημο το μοναστήρι που είχε καταντήσει καταφύγιο αγρίων ζώων.

Σύμφωνα με τη συνθήκη του Νεϊγύ 27.11.1919 το Βουλγαρικό κράτος υποχρεώθηκε να επιστρέψει τα κλοπιμαία. Αλλά παρά τη μετάβαση στη Σόφια του καθηγητή της Βυζαντινής Αρχαιολογίας Γ. Σωτηρίου δεν κατορθώθηκε να πάρουμε πίσω τίποτε, εκτός ελαχίστων, που αφορούσαν όμως κλοπιμαία των κομιτατζήδων από το μοναστήρι Τιμίου Προδρόμου Σερρών.

Πουλήθηκαν πολλά στη Ευρώπη και Αμερική κι άλλα, χωρίς ντροπή, παρά τη διεθνή κατακραυγή, έχουν οικειοποιηθεί μουσειακά από το Βουλγαρικό κράτος.

Αλλά οι Βούλγαροι ξαναγυρίζουν για να ολοκληρώσουν το καταστροφικό τους έργο. Στις 12.7.43 μπαίνουν στην Εικοσιφοίνισσα κι αφού πλιατσικολόγησαν τη μονή, έβαλαν φωτιά και έκαψαν ότι απέμεινε κι ότι δημιούργησε η εργατικότητα και δραστηριότητα των Ελλήνων μοναχών και πιστών. Τριακόσια εξήντα πέντε δωμάτια-ξενώνες, τρία παρεκκλήσια κι ένα μεγάλο μέρος του κυρίως ναού, που είχε γλιτώσει ως εκ θαύματος από την προηγούμενη επιδρομή, δηλαδή ένα κυριολεκτικά οικοδομικό θαύμα της υπέροχης ελληνικής θέλησης και δημιουργίας, μετατράπηκε σε άμορφο σωρό ερειπίων.

Μετά τον πόλεμο, το 1946, κάτι πήγε να ξεκινήσει. Το 1957 έγινε κοιτώνας φιλοξενίας  με δέκα δωμάτια, αλλά το μοναστικό έμψυχο υλικό δεν έφτανε. Το 1965 ο Μητροπολίτης Δράμας κ.κ. Διονύσιος ξεκίνησε το μεγάλο έργο της ριζικής ανασυγκρότησης. Μέσα σε μια δεκαετία κατόρθωσε να παρουσιάσει ένα μεγαλόπρεπο αρχιτεκτονικό σύνολο κτιρίων και ναών. Έφερε φως η ΔΕΗ, έγινε ασφαλτόστρωση της οδού και έγινε ο ιερός χώρος επισκέψιμος.

Η Παναγία η Εικοσιφοίνισσα μετατράπηκε σε γυναικείο μοναστήρι όταν και ο τελευταίος μοναχός της μονής Βενιαμίν παρέδωσε τη μονή στην Ηγουμένη Αλεξία κι από το 1977 άρχισε επίσημα να λειτουργεί  και να προοδεύει και να αποτελεί όαση για τους πιστούς χριστιανούς προσκυνητές.

Ο τόπος αυτός πόνεσε πολύ και στα

υρώθηκε πολύ από τους γείτονές του. Είναι υποχρέωσή μας να διατηρούμε την ιστορική του μνήμη. Για να μη επαναληφθεί η ίδια δεινή ιστορία. Βέβαια η Μεγαλόχαρη, της οποίας τη μνήμη τιμούμε και δοξάζουμε ας συνηγορήσει στον Υιό Της για μια διαρκή ειρήνη, συνεργασία, ευτυχία και συναδέλφωση των λαών.

Ο ελληνικός λαός, φύση ειρηνικός, αγκαλιάζει με πολύ αγάπη και τους εχθρούς του ακόμη. Και αυτό είναι η απαράμιλλη ανθρωπιά και το μεγαλείο του.

 

 

ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΟΧΑΡΗ

Στο ροδοχάραμα της μέρας

όσοι πιστοί,

στο δρόμο θα κινήσουν

τη χάρη Σου, Άγια Μάνα,

θα ζητήσουν,

στες εκκλησιές

στα μοναστήρια τα ιερά.

Άδολοι νέοι,

χιονοσκέπαστα γερόντια,

άνδρες, γυναίκες και παιδιά

και βρέφη στην αγκάλη ...

Σε Σένα θα ‘ρθουν πάλι,

Άγια Μάνα,

τη Βρυσομάνα,

που δωρίζεις τη χαρά ...

 

Αν θεωρείτε ότι το υλικό του club είναι παράνομο, προσβλητικό ή αντίκειται στους όρους χρήσης του Pathfinder, παρακαλούμε ενημερώστε το τμήμα διαχείρισης του Pathfinder.
- Η Phaistos Networks δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο που εμφανίζεται στον Pathfinder και προέρχεται από τα μέλη του ή από εξωτερικές πηγές -

© 1997-2014 Phaistos Networks S.A.